Розробки уроків


Тема: И та і в кінці прислівників


Мета: вивчити та закріпити основні правилами правопису голосних и та і в кінці прислівників; сприяти зміцненню навичок правопису прислівників з відповідною орфограмою, пояснювати її за допомогою орфографічних правил; формувати вміння правильно писати прислівники з вивченою орфограмою; розвивати творчі вміння зіставляти, порівнювати, моделювати й конструювати моні явища; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу усвідомити роль виховання в житті людини, виховувати почуття прекрасного.


Тип уроку: формування практичних умінь і навичок.


Обладнання: картки, таблиці, дидактичний матеріал, мультимедійний проектор.


Хід уроку
1. Організаційний момент


2. Мотивація навчання школярів


Проблемне питання.


Чи простежується закономірність у написанні и та і в кінці прислівників.


восени – навесні, докупи – укупі, по-вовчи – втричі?


Яких знань нам ще не вистачає?


Над чим ми будемо працювати на уроці?


3. Оголошення теми та мети уроку


Перевірка домашнього завдання.
  Проведення в класі конкурсу на кращу декламацію власного вірша-мініатюри гумористичного змісту, використовуючи рими навмання – спросоння, попідвіконню – попідтинню.


Актуалізація опорних знань.


Метод мозкового штурму.


( Групи по черзі задають по 2 питання)
а)     Що називається прислівником?
б)    На які питання він відповідає?
в)     Що означає прислівник?
г)     Які є групи прислівників за значенням?
д)    Назвіть способи творення прислівників.
е)     Як твориться вищий ступінь порівняння прислівників?
ж)   Як твориться найвищий ступінь?
з)     Розповісти про правопис н і нн у прислівниках.

Робота з картками


Картка №1
Записати правильно прислівники і пояснити їх правопис.
Не/забаром, не/нароком, не/ погано,  не/вдовзі, не/зграбно,  не/важко, не/гайно, не/рідко.


Картка №2
Не/далеко, а близько;  не/високо, а низько; не/мало, а багато; не/сьогодні,а завтра.


Картка №3
Ні/де; ні/як; ні/холодно,ні/жарко; ні/коли; ні/туди,ні/сюди; ні/звідки.


4. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу


1. Розглянути таблицю "и та і в кінці прислівників".


1)    Після букв, що позначають тверді приголосні: восени.
2)    Після г, к, х: навкруги, залюбки;
3)    Після ж, ч, якщо прислівник утворено за допомогою префікса по-ведмежи, по – заячи;
4)    Після ч, якщо прислівник утворено від дієприслівника: стоячи, лежачи.
1)    У кінці прислівників після букв, що позначають м’які або пом’якшені приголосні: в цілості, навесні.
2)    У деяких прислівниках після ч: тричі, вночі.

2. Робота з підручником біля дошки.
Правила с. 112
Вправа  223 (письмово)
  Фізична хвилинка
Заплющте  очі та уявіть, що ви влітку на озері, довкола вас щебечуть пташки, гріє тепле літнє сонечко і, відпочивши, повертайтеся знову до роботи.


5. Виконання системи практичних завдань.

1. Гра «Пазли»
Що маєш робити,…                                          все нікол(и,і).
Без діла жить – …                                              той нікол(и,і) не має часу.
Хто спішить,…                                                   завжд(и,і)  пригодиться.
Лінивому…                                                         то зроби сьогодн(і,и).
Грамоті вчиться – …                                          як неписьменний удень.
Письменний бачить                                           тільк(и,і) небо коптить.
поноч(и,і) більше,…
Книжка мовчк(и,і)                                              все розкаже.
Хто нічого не робить,                                         той нікол(и,і) не має часу.
Інод(и,і) рідко,                                                     зате мітко.


2. Ситуативне завдання (робота в парах).
   Уявіть, що ви знаходитесь у музеї (краєзнавчому, художньому, історичному або якогось письменника). Складіть діалог з однокласником, використовуючи « И та і в кінці прислівників».
Повторення
У якому з типів  мовлення найчастіше використовуються діалоги ?
Які ще типи мовлення ви знаєте?
Як поєднуються типи і стилі мовлення?

3. Творчий диктант ( усно).
  Утворити прислівники, поєднавши іменники з прийменником в. Пояснити написання.


В(глибина), в(гора), в(далечінь), в(далина), в(ніч), в(ранок), в(середина), в(купа), в(кінець).

6. Закріплення вивченого матеріалу
   Словниковий диктант із коментуванням (біля дошки)
По-товариськи, по-людськи, анітрохи, верхи, пішки, навкруги, поночі, мовчки, угорі, тричі, завширшки, навшпиньки, двічі, по-козацьки, укупі.


7. Підсумок уроку, оцінювання.
- Чи вдалося  досягти поставленої мети?
- На уроці я навчився…
-  Я відчув…


8. Домашнє завдання
  Опрацювати матеріал підручника параграф 22, с.123.


 Творча робота
Опишіть картину «Зимовий пейзаж», використовуючи прислівники,с.134.
Повторити відомості про типи і стилі мовлення.


                 Розробки уроків з використанням ситуативних завдань



Мета: Відмінки іменників

Мета: закріпити знання учнів про відмінки іменни­ків, дати поняття про кличну форму; розвива­ти логічне та абстрактне мислення; виховува­ти любов до рідної мови.

 Обладнання: підручник, дидактичний матеріал
 Тип уроку: урок формування умінь і навичок учнів

ХІД УРОКУ

1. Актуалізація опорних знань учнів

    2.Вибірковий диктант.
    Завдання: виписати збірні іменники, з двома скласти речення.
    Ласощі, ночви, гайвороння, дріжджі, висівки, пестощі, колосся, ліки, вороння, птаство, бажання, бурячиння, листок, листя.

2. Оголошення теми та мети уроку

3. Мотивація навчальної діяльності школярів

4. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу

         Невідмінювані іменники.
    До невідмінюваних іменників належать власні та загальні назви іншомовного походження:
-         з основою на -а, -я; амплуа, боа, бра, де Коста, Дюма, Золя;
-         з основою на -е, -є; ательє, пюре, резюме, Мане, Реньє;
-         з основою на -о; лібрето, радіо, манто;
-         з основою на -і, -ї; таксі, журі, Совіньї;
-         з основою на -у, -ю; рагу, меню, інтерв’ю.

      Творче завдання.
 Завдання: Скласти два речення з будь-якими двома невідмінюваними іменниками.

 Самостійна робота.
Доберіть до поданих іменників означення, вкажіть у дужках рід іменника.
… біль, … полин, … Янци, …степ.

   Проблемне питання.
Визначте відмінок іменника «гості» у реченні.
Завтра ми підемо в гості?

5. Закріплення вивченого матеріалу

 1. Провідміняйте іменник бджільництво і таксі. Зробіть висновок.

2.  Вам потрібно довести вашому однокласнику, що в наведених прикладах є помилки. Побудуйте розповідь, що починається: „Це слово неправильно написане, тому що...” Яких правил він не знає? Розкажіть їх.
Ти стежив за мати, як вона ступає по підлога, як осміхається, як тримає вже посічену сивиною голова. Вискочив з трава коник, погойдався мить на кінчику стеблина і знову – шасть у густу зелень. На горбі обігнули попід соняшник яр і то вузенькими польовими шляшки, то зворотами доїхали до Бойкової могила. Порозвішував на кущі від гілка до гілка тоненькі ниточка павук – справжня тобі гойдалка!

  3. У наведеному уривку знайдіть іменники. Використовуючи їх, складіть розповідь-повідомлення своїм однокласникам про відмінки іменників та їх значення.
Вийшло, що справді Марійці не треба й не можна їхати. Погодились на тому, що вона проведе їх до Лящівського поля та й вернеться. І от Лиска вже запряжена. Щоб селом не маячити, не навертатися кому не слід на очі, вирішили на гору вибиратися просто з Даринчиного подвір'я. Стежка є, ще й широченька, возик пройде. Даринка веде за налигач Лиску, а Марійка підпихає возик іззаду.
На горбі обігнули попід соняшниками яр і то вузенькими польовими шляшками, то зворотами доїхали до Бойкової могили. Постояли, обнявшись, попрощалися. Марійка, плачучи, пішла назад, а Даринка рушила далі.
(І. Варган  «Даринка з братиком»)
6. Домашнє завдання
Підручник, § 11, складіть казку або оповідання використовуючи іменники в різних відмінках.


Тема: Число іменників

Мета: повторити вивчене про число іменників, дати учням поняття про іменники, які вживають­ся тільки у формі однини або тільки у формі множини; формувати вміння визначати число іменників; розвивати пам’ять, увагу; вихову­вати любов до праці, підручник, дидактичний матеріал.

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал.
Тип уроку: урок формування умінь і навичок

Хід уроку

1. Актуалізація опорних знань учнів
    1. Перевірка домашнього завдання.

    2. Самостійна робота.
   а)   Завдання: виписати іменники втри стовпчик І — чоловічого роду, II — жіночого роду, III — середнього роду. Поставити наголос у словах. З трьома іменниками скласти речення.

        Веретено, вітчим, дошка, дочка, колесо, колія, коромисло, кропива, обруч,          отаман, параліч, приятель, ремінь,  решето, середина, сироватка, фартух.

б)       Завдання: слова-омоніми ввести у речення, вказати серед них іменники та визначити їх рід.
Подув — подув, засів – засів, мила — мила, орган — орган.

2. Оголошення теми та мети уроку
3. Мотивація навчальної діяльності школярів
4. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу
1. Робота з підручником.
    Опрацювання теоретичного матеріалу, с. 40-41.

    3. Розподільний диктант.
  Окуляри,  ножиці, мітла, батько, рослина, книга, парти, папка, стіл, олівець, листя, знак, вікна, дороги.

    5. Закріплення вивченого матеріалу
— Чи всі іменники мають форму однини і множини?
           Які іменники називаються збірними?
           Які іменники вживаються тільки в однині?
          Які іменники вживаються тільки в множині?

     Творче завдання (за варіантами).
І варіант. Придумати і записати по три іменники, які вживаються тільки в однині й означають: почуття, якості, ре­човини, збірні поняття.

ІІ варіант. Придумати і записати по три іменники, що вживаються тільки в множині й означають: ігри; парні поняття,  гірські хребти в Європі, Америці, Азії; назви станів і почуттів.
   Ситуативні завдання
1. Уявіть собі, що ви повернулися з походу і бажаєте поділитися своїми враженнями з другом-однокласником. Запишіть можливий варіант своєї розповіді. Використовуйте іменники.

      2.Знайдіть у поданому тексті іменники, що вживаються лише у формі однини. Для виступу в класі підготуйте повідомлення на тему „Іменники, що мають форму тільки однини”. Використайте приклади з тексту.

Понад самим берегом в’ється в траві стежка через усе село. Підеш тією стежкою, глянеш кругом себе і скрізь бачиш зелене-зелене море верб, садків, конопель, соняшників, кукурудзи та густої осоки... Серед одного городу вгніздилася прездорова стара, широка та гілляста дика груша, розклала своє гілля трохи не при землі на буряки та картоплю.

6. Домашнє завдання
Підручник, § 11, вправа 99.






Тема: Вживання числівників з іменниками

Мета: пояснити учням вживання числівників з іменниками,
            сприяти виробленню в учнів уміння правильно вживати числівники з іменниками;
            виховувати старанність, повагу до мови.

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал.

ХІД УРОКУ

І. Актуалізація опорних знань учнів

1еревірка домашнього завдання.
Зачитати складене оповідання.

2.   Хвилинка-веселинка.
—        Увага! На уроці мови — математика! Вам слід визначити, якими є числівники-відгадки: кількісними чи порядковими; простими, складними чи складеними.

1)Було: баба, дві матері, дві дочки й онука? (Троє.)
2)    У мене в двох кишенях є гроші: коли з однієї перекладу в іншу один карбованець, то буде порівну, а коли з другої перекладу в першу один карбованець, то в першій буде вдвічі більше, ніж у другій. (П’ять і сім.)

3)   Летів гусак, а проти нього — зграя гусей.
—    Здорові були, сто гусей! — каже гусак.
—    Нас не сто,— кажуть гуси,— а нас стільки, що якби ще стільки, та ще півстільки, та чверть стільки, та ще один, отоді було б сто.
(Тридцять шість.)

4)    П’ять, п’ятнадцять,
Без двох двадцять,
Семеро, троє,
Ще й малих двоє. Скільки?
(П’ятдесят.)

ІІ.  Оголошення теми та мети уроку

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів

IV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу

1.Слово вчителя.

   В українській мові при числівниках два, три, чотири іменники чоловічого роду в називному відмінку вживаються у формі Н. в. множини (три зошити, чотири пенали), а іменники жіночого і середнього роду — у формі родового відмінка однини (дві парти, три вікна).
 Числівники від п’яти і далі в називному відмінку вимагають від іменників родового відмінка множини (сім олівців, двісті учнів, тисяча пригод).


2 .Тренувальна вправа.
     Завдання: записати прислів’я і приказки, розкриваючи дужки.

Сім (п’ятниця) на тиждень.
Знати як свої п’ять (пальці).
Наговорити сім (мішок) гречаної вовни.
Мудрій голові досить два (слово).
Краще з розумним два (раз) загубити, ніж із дурним один раз знайти.
Два (півень) і дві (господиня) не згодяться ні завтра, ні нині. (Нар. творч.)

   
3.  Переклад з російської.

       Завдання: перекласти словосполучення українською мовою і записати.
     Три недели, тридцать два килограмма, пятьдесят копеек, четыре улицы, семь карандашей, двадцать пять городов, три подруги, девять тонн, сорок четыре метра, шестнадцать стульев, сто мнений, восемнадцать сел, двадцать восемь окон, десять дней.

4.   Слово вчителя.
     Іменники, що вживаються після дробових числівників, мають форму родового відмінка однини: півтора дні, три четвертих кухля, дві цілих п’ять десятих відсотка.

5.   Ситуативне завдання.

Уявіть, що Вам запропонували вакансію кур’єра. Складіть власне резюме, використовуючи узгодження числівника з іменником.

      V.  Закріплення вивченого матеріалу  запитання до учнів.

—    У формі якого відмінка і числа вживаються іменники чоловічого роду при числівниках два, три, чотири?
—        У формі якого відмінка і числа вживаються іменники жіночого і середнього роду при числівниках два, три, чотири?
—        У якому відмінку і числі стоять іменники після дробових числівників?

VI.    Домашнє завдання
1.     Дібрати 5 приказок або прислів’їв, де наявне узгодження числівника з іменником.

2.     Скласти твір-мініатюру за темою: «Мій робочий день» (використовуючи узгодження числівника з іменником).


Комментариев нет:

Отправить комментарий